Krank Milleri ve Yenileştirilmesi

MALZEMESİ  

Genellikle tek parça halinde , döküm veya dökme yöntemi ile bazı hallerde de  parçalı olarak imal edilirler. Kalıpta dövülerek imal edilen krank milleri tavlanmış ve nitratlanmış çelikten yapılırlar. Döküm krank milleri ise küresel grafitli dökme demirden imal edilirler.

SERTLEŞTİRİLMESİ :  

Muylu yüzeyleri 4mm derinliğe kadar sertleştirilmiş ve hassas olarak taşlanmıştır. Krank milleri endüksiyon ile yüzeyden sertleştirilir. Frekansı 10,000 ile 1,000,000 arasında değişen bir akımın geçtiği sargılar muylu yüzeylerine sarılır ve çok kısa zamanda yüzeyden ısınır. Isınan kısım su verme sıcaklığına ulaşınca hemen akım kesilir ve su püskürtülmek suretiyle soğutularak sertleştirilir. Bu yöntemde zamanın çok kısa olması ve yalnızca yüzeyden ısınma sağlanması ile iç gerginlikler meydana gelmez.

BİR ALT ÇAPA TAŞLAMA ÖLÇÜLERİ : 

0,25 – 0,50 – 0,75 – 1 ... mm ve inç sistemine göre 0,010 – 0,020 – 0,030 – 0,040 ....  tır.

KRANK MİLLERİNDEKİ ARIZALAR :

1-    aşınma
2-    çizilme
3-    sarma
4-    çatlama
5-    eğilme

OVAL VE KONİK AŞINMA SEBEPLERİ :

OVAL AŞINMA : 

Oval aşınma muylu yüzeylerine her durumda aynı basıncın gelmemesinden oluşur.

KONİK AŞINMA : 

Konik aşıntı kol muylularına yağ kanalı doğrultusunda yağ içindeki tortuların taşınması ve ilk çıktığı bölgede yatak malzemesine batması ile muyluyu aşındırmasından meydana gelmektedir. Yatak keplerinin farklı sıkılması , biyel kolunun eğilmesi konik aşıntı sebeplerinin bir kaçıdır.

OVALLİK VE KONİKLİK MİKTARI :  

Ana muylular için 0,05 mm , kol muyluları için ise 0,04 mm den fazla ovallik ve koniklik bulunduğunda krank mili taşlanmalıdır.

KRANK MİLLERİNİN EĞİKLİĞİNİN DÜZELTİLMESİ : 

Krank millerinde maksimum eğiklik miktarı 0,075 mm dir. Eğik bir krank mili doğrultma presinin V yatakları üzerine konur ve salgı komparatörü orta ana yataklarda birine tatbik edilir. İbrenin salgı sınırında sıfırlanması ile krank mili 180 derece döndürüldüğünde eğiklik miktarı komparatör kadranından okunur. Krank milinin konkav kısmı üste getirilerek eğikliğin biraz daha fazlası olmak üzere hidrolik pres ile bastırılır. Önemli olan bu işlemi bir defada yapabilmektir. İşlem birkaç defada yapılacak olursa mil gereksiz yere yorulmuş olur. Krank doğrultma işleminde kalıcı değişikliğin kolaylığı için , kör bir keski ile kuvvet uygulanan muylunun iç yüzeylerine orta şiddette tıklamak fayda sağlayacaktır. Doğrultma sonucunda eğiklik miktarı 0,03 mm’nin altında olmalıdır. Döküm krank milleri soğrultma işlemine tabi tutulmamalıdır KIRILIR.

ÇENTİK FAKTÖRÜ :  

Krank kol ve ana muylularına çentik faktörünün gidermek için yuvarlatma işlemi yapılır. Verilecek ortalama radius miktarı motor silindir çapının 0,04 katıdır.

KRANK MİLLERİNİN TEZGAHA BAĞLANIŞ ŞEKİLLERİ :  

Krank milleri taşlama tezgahına aynalar ve puntalar arasına bağlama olmak üzere iki türlü bağlanır. Aynalar arasına bağlandığında volan flanşı aynalar arasında kalacağından eksenlemede flanş esas alınmaz. Bu sakıncayı ortadan kaldırmak için puntalar arasına bağlamak flanşa göre eksenlemeyi kolaylaştırır. Aynalar arasına bağlandığında eksenleme komparatörlerinden biri keçe yatağına , diğeri ise ön dişli miline tatbik edilir. Keçe yatağına ulaşılamadığı durumlarda ana muylunun aşınmamış radiusuna yakın kısımlardan faydalanılır. İki punta arasına bağlamanın krank milini boşluk alma nedeni ile akordeon gibi sıkıştırabileceğinden genellikle aynalar arasına bağlanarak taşlama yapılır.

DESTEK YATAKLARIN KULLANIMI :   

Destek yataklar taşlama sırasında talaş yüklerini ve titreşimlerini alacağından muylu yüzeyleri pürüzsüz olacaktır. Ayrıca destek yatak krank ağırlığını taşıyacağından balanssızlığın doğuracağı dezavantajları da ortadan kaldırır. Sabit yatak fazla sıkılırsa krank esneme yapar , az sıkılırsa değip deymediği anlaşılmaz.

TAŞ KALINLIĞI : 

Krank muylu genişliklerine göre taş kalınlıkları da  uygun olmalıdır. Kısa zamanda taşlama yapabilmek için taş genişliği muylu boyunun 3/4 ‘ü kadar olmalıdır.

POLİSAJ İÇİN BIRAKILAN PAY : 

Polisaj için bırakılan pay 0,005mm olmalıdır.

TAŞLAMA İLE ELDE EDİLEN YÜZEYİN ÖLÇÜSÜ : 

Taşlama ile elde edilen yüzeyin pürüzlülüğü 8-12 inç. civarındadır.


KRANK TAŞLAMA TEZGAHI KISIMLARI :

1-    Boylamasına çark
2-    Dikine yavaş hareket kolu
3-    Hızlı hareket kolu
4-    Taş motoru
5-    Kuyruk başlığı levyesi
6-    Sabit yatak
7-    Arnold komparatör
8-    Soğutma suyu
9-    Polisaj kayışı
10-iş başlığı motoru
11- kavrama ve şanzuman


KONİK TAŞLAMA HATALARI :

1)    İş ve kuyruk başlığı aynı eksende değildir
2)    Taş uygun şekilde bilenmemiştir
3)    Tezgah seviyesinde değildir
4)    Taş bir noktada fazla bekletilmiştir
5)    Taşın kıvılcım yapması mümkün olmamıştır
6)    Krank malzemesinde sertlik ve doku kaybı vardır
7)    Muylu taşlanırken destek yataklarda baskı farkı oluşmuştur
8)    Kızaklardaki yağ miktarı az veya çok fazladır


OTLAMANIN MUHTEMEL SEBEPLERİ :

1)    Soğutucu su kirli veya serttir
2)    Taş balanssızdır
3)    Kızaklarda yeteri kadar yağ yoktur
4)    Tezgah ayaklarından yere değmeyen vardır
5)    Zemin hafiftir

6)    Kayış ayarı bozuktur
Share on Google Plus

About TEKNO MOTOR

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 yorum:

Yorum Gönder